Het uitbesteden van ICT-services is een uitdagende onderneming. Te vaak halen bedrijven hun uitbestingsdoelstellingen niet.Lees hier meer informatie om te leren met welke factoren rekening moet worden gehouden bij het uitbesteden van ICT-beheer en om meer te weten te komen over ICT-ondersteuningsdiensten.
1. Keuze van bestemming, partner en model voor uitbesteden
Het is redelijk om te stellen dat het selecteren van een uitbestedingspartner en uitbesteningsmodel kan worden samengevat in een lijst van relevante factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Eigenlijk zou er een boek over geschreven kunnen worden. Ik zal echter een paar aspecten in het algemeen uitlichten: Een bedrijf dat voornemens is uit te besteden, moet eerst goed nadenken over de bestemming. Daarbij moet rekening worden gehouden met factoren zoals politieke stabiliteit, taalvaardigheid en beschikbaarheid van betrouwbare bronnen.
Ten tweede is het selecteren van een partner cruciaal. Het kiezen van een ICT-uitbestedingsparner die past bij het bedrijf van de klant is cruciaal, ook al kunnen mogelijke partners worden beoordeeld op basis van een breed scala aan factoren.
Tot slot de selectie van het uitbestedingsmodel Bent u geïnteresseerd in pure service sourcing en zo ja, is uw bedrijf qua processen en governance volwassen genoeg om dit soort samenwerking te ondersteunen? Of denkt u aan ‘body shopping’, waarbij uw ICT-uitbestingspartners de handen en voeten leveren, die u vervolgens via uw huidige organisatiestructuur aanstuurt? Zo ja, zijn uw projectmanagers en teammanagers toegerust om een personeelsbestand te beheren dat cultureel en geografisch divers is? Of wilt u een hybride uitbestingsmodel hanteren dat beide combineert?
2. Deconstructie van activiteiten om al dan niet uit te besteden
Welke werkzaamheden kunnen worden uitbesteed? De geschiktheid van een taak voor uitbesteding hangt af van een aantal elementen, waaronder, maar niet beperkt tot, de complexiteit (bijvoorbeeld in termen van afhankelijkheid van andere systemen en de vereiste bedrijfsgerelateerde expertise), volwassenheid, documentatie en tolerantie voor fouten .
U moet de taken scheiden en beslissen welke het meest geschikt zijn voor uitbesteding op basis van onder meer de bovengenoemde overwegingen. Houd er ook rekening mee dat het uitbesteden van een actuele calamiteit waarschijnlijk tot mislukking leidt.
Deze voordelen van beheerde ICT-services die door een ICT beheerder worden geleverd, werken samen om de productiviteit van uw bedrijf te verhogen.