Het is tegenwoordig niet meer te ontwijken: social media. We komen er dagelijks wel mee in aanraking. Social media zijn apps of platformen waarmee we online in contact met elkaar komen. Juist doordat we dit zo vaak en veel gebruiken biedt dit ook kansen op commercieel gebied. In deze blog lees je hoe je dit moet doen.
Merk promotie
Social media marketing is een perfect middel om je merk te promoten, bestaande klanten bij je merk te betrekken en om brand loyalty te bereiken. Daarbij is social media marketing niet alleen geschikt voor grote bedrijven maar juist ook voor de kleine ondernemingen.
Social media marketingstrategie
Om alles uit je social media marketing te halen is het van belang om een goede social media marketing strategie te hanteren. Allereerst is het belangrijk om te kijken wat je wil bereiken door middel van social media. Je stelt hiervoor doelen op. Vervolgens maak je kritieke prestatie indicatoren. Dit zijn variabelen om prestaties te meten. Door duidelijke KPI’s zie je duidelijk of je op de goede weg zit. Vervolgens bepaal je de doelgroep die je wil bereiken. Hiervoor maak je een kernboodschap waarmee je de doelgroep wil bereiken. Als laatst kies je welke kanalen je wilt gaan gebruiken.
Concurrenten
Wanneer je aan social media marketing begint is het belangrijk om ook naar de concurrenten te kijken. Je doet dit met een concurrentieanalyse. Zo zie je makkelijk wat er wel en wat er niet werkt bij de concurrenten. Welke posts leveren veel op en welke niet. Kijk bij concurrenten specifiek op welke kanalen zij actief zijn. Wie zijn de huidige volgers van de concurrenten. Wat voor content levert de concurrent allemaal op. Hoe vaak spreid een concurrent zijn content. Gebruikt de concurrent influencers om zijn of haar producten/diensten te promoten? Gebruik de informatie die je hier van krijgt om jouw eigen social media marketing strategie te optimaliseren.
Platforms
Bij het kiezen van social media platforms is het belangrijk om niet alle opties te willen bedienen. Kies een platform wat goed best bij je merk/product of dienst. Kijk hiervoor goed naar de concurrentenanalyse. Op welke kanalen zijn concurrenten het meest actief. Kijk ook goed naar de doelgroep. Als je bijvoorbeeld een zakelijke doelgroep hebt is het handig om LinkedIn te gebruiken. Wanneer je een jongere doelgroep wil aanspreken is TikTok het beste om te gebruiken.
Een goede social media marketing uitvoering kost veel tijd en geduld. Focus je daarom op bepaalde platforms en kies kwaliteit boven kwantiteit. Waarschijnlijk krijg je niet meteen de juiste respons. Kijk ook naar opties om influencers in te schakelen. Dit kost wel wat maar je bereik hierdoor is wel intens en bovendien spreek je hier een specifieke doelgroep mee aan. Waardoor je boodschap het juiste doel bereikt. Wanneer je het allemaal niet kan of als je hier geen zin in hebt is er altijd de mogelijkheid om een online marketing bureau in te schakelen.